Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.Special Issue 2 din 2022  
         
  Articol:   INFLUENȚE INDIENE ASUPRA RITMULUI ȘI TIMBRELOR ÎN OPERE FRANCEZE DIN A DOUA JUMĂTATE A SECOLULUI XIX ȘI ÎNCEPUTUL SECOLULUI XX / INDIAN RHYTHMIC GESTURE AND TINTA IN FRENCH OPERAS OF THE SECOND HALF OF THE 19 CENTURY AND EARLY 20TH CENTURY.

Autori:  NOÉMI KARÁCSONY, MĂDĂLINA DANA RUCSANDA, MIHAELA BUHAICIUC.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbmusica.2022.spiss2.03

Published Online: 2022-12-20
Published Print: 2022-12-30
pp. 33-50

VIEW PDF

FULL PDF

Abstract: Parte a unui studiu mai amplu, ce cuprinde analiza a trei dimensiuni – dramatică, vizuală și muzicală – prezentul articol este construit în jurul componentei ritmice a fenomenului muzical, reflectată în opere franceze din perioada 1861-1923. Orientalismul și exotismul sunt reprezentate prin melodie, ritm, timbre și libret în opere compuse de F. David, G. Bizet, L. Delibes, J. Massenet și A. Roussel. Dimensiunea melodică analizată într-un studiu precedent, a oferit compozitorilor mai multe posibilități de evocare a unui sunet ce se dorea a fi perceput ca fiind oriental, decât componenta ritmică și metrică sau timbrul diferitelor instrumente, prin care este sugerată senzualitatea Orientului (unul dintre stereotipurile occidentale referitoare la Orient). Pentru a identifica unele formule ritmice de inspirație indiană și pentru a înțelege conceptul de tâla (taala) și raga, a fost consultată lucrarea lui Sãrngadeva, Sangita Ratnakara. În cadrul acestui tratat, ce datează din secolul XIII, prezentat în limba română de Constantin Rîpă în lucrarea sa, Teoria superioară a muzicii, Vol. II – Ritmul, sunt definite trei unități ritmice: Laghu, Guru și Pluta, diferite tipuri de kâlâ (măsuri) din cadrul sistemului Tâla. Prezentul studiu își propune să analizeze dimensiunea ritmică a unor opere cu subiecte de inspirație indiană din creația compozitorilor francezi anterior menționați, urmărind înțelegerea unor formule care pot fi inventate sau extrase din sursele muzicale originale. Îmbinarea armonioasă dintre limbajul muzical și nuanțele indiene, reflectată în tiparul ritmic al acestor opere, creează o textură romantică specifică operelor franceze exotice analizate: opéra-comique a lui David Lalla-Roukh, Les Pecheurs de perles a lui Bizet, Lakmé de Delibes, grand-opéra în cinci acte Le Roi du Lahore de Massenet și opéra-ballet Padmâvatî de Roussel.

Key words: formule ritmice indiene, etnomuzicologie, operă franceză, orientalism, culori indiene, timbre
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă